Drie dagen feest

RV Plein rechterzijde met logo

DAG 1: DINSDAG 3 JUNI

Liesbeth van der Pol van Dok Architecten beet de spits af met inleiding over het nieuwe ontwerp van het Stadskwartier Markt en Passage, onderdeel van de herontwikkeling en uitbreiding van City Plaza in het stadscentrum van Nieuwegein. Haar betoog kenmerkte zich door haar uitspraak dat architectuur in binnensteden weer belangrijk wordt om een verhaal te vertellen en mensen zich thuis te laten voelen.

Liesbeth van der Pol

DEBAT HERBESTEMMING

Een inspiratie voor de retailsector? In elk geval voor het debat dat erop volgde onder leiding van NRW-directeur Brigit Gerritse. Heino Vink (CEO Multi Corporation), Frank Bijdendijk, voorzitter Nationaal Renovatie Platform, Menno Overtoom, directeur Hoog Catharijne en Patrick van Lammeren van TOP Vastgoed spraken over herontwikkeling.

Retail Visie Plein

= HERONTWIKKELING

Deze drukbezochte sessie van kennispartner NRW sloot naadloos aan bij het forumgesprek van Retail Visie Platform over herbestemming als de nieuwbouw van de 21ste eeuw. Markus Konings leidde het gesprek met Thijs van Banning, algemeen directeur Landmarkt (niet op foto), Dick Gort, CEO ASR Vastgoedontwikkeling, Pascal Papendorp, ondernemer en bestuursvoorzitter Stichting Vers Hartje Stad, Luigi Prins, algemeen directeur Cobraspen en Brigit Gerritse (NRW Taskforce Dynamische Retailontwikkeling)

Retail Visie Plein debat herontwikkeling met Markus Konings

 

Tweet van @nrw_nl  

“Een succesvol winkelgebied is waar je iets vindt wat je niet zocht”, aldus @BrigitGerritse van @NRW_NL interessant debat #retailvisieplein

 

Processed with VSCOcam with f2 preset

LUNCHSESSIE NIEUWE ONDERNEMERS

Hoogtepunt van de dag was de lunchsessie voor relaties en vrienden van Retail Visie Platform. Vastgoedstudenten van Fresh mengden tussen de 70 gasten uit de retail, winkelvastgoed, leisure en het bedrijfsleven.

RV PLein Ondernemerslunch 3 juni

Tweet van @sandenburg :

Het wordt al goed druk op het retail visie plein. Vele nieuwe ondernemers zijn al aanwezig. @PROVADAre @Retailvisie

Op de bank (foto) zitten naast elkaar Jelle Hekstra (Strand West Utrecht), Berend Ziengs (De Schoenenfabriek), Arjen de Koning (Paradigit), Jop van de Graaf (SLA), Mei-Lin Ang (Frozz) en (niet zichtbaar) Cindy Dekkers (Fashion Café). Niet zichtbaar maar in de arena zaten onder meer Krein Bons (VanHaren), Paul Termeer (Sacha Shoes), Robert Wilmink (Spring Stores), Menno van Meurs en René Strolenberg (Tenue de Nîmes), Drees Peter van den Boch (Willem & Drees), Edwin ten Brink (Ten Brink Foodretail), Willem van Oostrum (Daen’s).

Processed with VSCOcam with f2 preset

Ze luisterden aandachtig naar presentaties over conceptmall Bikini Berlin door Caroline de Jager en Carola Janssen, verantwoordelijk voor de verhuur van de conceptmall.

bikini berlin presentatie retail visie plein 3 juni

De presentatie van trend forcaster Martine Bovee over 8 nieuwe rollen voor retailers leidde tot interessante reacties van aanwezige retailers. Hieronder Krein Bons (CEO Van Haren).

Tweet van Edwin ten Brink van @tenbrinkfood:

Martine Bovee met Neigbourmoods over de 8 rollen van Retail #Provada #alphen #retailvisieplatform

 

RV Plein 3 juni Krein Bons

TU Delft masterstudent Werner van Huffelen sprak over de kansen voor retailers met m-commerce om de doelgroep van millennials te bereiken. Onder begeleiding van Markus en Rupert werkt hij aan zijn afstudeerscriptie op dit onderwerp. Retailer Arjen de Koning (foto met bril), die in juli de landelijke winkelapp PLUX lanceert, waar 5000 fysieke winkels bij zijn aangesloten, reageert.

RV Plein vraag aan Arjen de Koning

I AM ROTTERDAM

De middag werd afgesloten met een forumgesprek over Rotterdam. Panelleden waren Hilke Nijmeijer (CBRE Global Investors), Peter Muller (voorzitter winkeliersvereniging Beurspassage), René Vierkant (Syntrus Achmea), Hans van Rossum (gemeente Rotterdam) en Guus van der Werff (Ondernemersfederatie Rotterdam City)

RV PLein 3 juni debat I Am Rotterdam

Tweet van @hansvtellingen :

Veel bezoekers, ‘FootFall’, bij @NRW_NL & @Rupert_PB & @retaildenkers & @PROVADAre #zonnigetoekomst #watnoudisruption

—–

DAG 2: WOENSDAG 4 JUNI

RV koffiebar

Wereldhave Nederland was op 4 juni mede verantwoordelijk voor het dagprogramma The future of retail op het Retail Visie Plein. Het begon om 8.30 met een besloten ontbijtbijeenkomst voor key accounts (huurders) van de belegger in winkelcentra. De presentaties van ABN AMRO en Trendwatching.com zijn niet openbaar, wel die van Q&A Research & Consultancy (zie rode tekst)

Tweet van @frankquix :

Bekijk deze presentatie over de toekomstbestendigheid van Retail. Vandaag gepresenteerd Wereldhave via @qandanl

RV Plein ondernemerslunch 3 juni centrummanager Bussum

 

DEBAT DUURZAAMHEID IN WINKELVASTGOED

Na een korte koffiepauze werd er gediscussieerd over duurzame ontwikkelingen in vastgoed & retail met Robert Bakker van Redevco Nederland, winnaar van de NRW Jaarprijs 2014. Ook Belinde Bakker (Wereldhave Nederland) en Mariëlle Wieman (NeVaP) nemen deel aan het gesprek o.l.v. NRW directeur Brigit Gerritse.

Tweet van @wereldhavenv :

Energiebesparing & BREEAM hot topics tijdens rondetafelgesprek met o.a. Brigit @NRW_NL en Belinde Bakker (Wereldhave)

rondetafelgesprek duurzaam RV Plein 4 juni

 

FORUMGESPREK SMART RETAIL CITY

Om 11.30 stond het onderwerp Smart Retail City op de agenda tijdens een forumgesprek o.l.v. Rupert Parker Brady, founder Retail Visie Platform. Forumleden waren Haydee S. Sheombar (IBM Nederland), Mark van Doorn (Philips Design), de bedenker van het interactieve, multi-zintuigelijke winkelcentrum in Veghel, Hein Hilarides (Gemeente Oldambt) en Alexander Nicolai, franchisenemer in Winschoten en projectleider Winschoten24. Vooral het smart retail city initiatief van Winschoten, het tweede koopcentrum na de stad Groningen met 80.000 bezoekers, oogstte veel waardering. Belangrijkste learning: niet wachten, maar gewoon aan de slag gaan. De ondernemers hadden zelf een ton bij elkaar gebracht om een website met shopfunctie te lanceren. De eerste resultaten waren bemoedigend.

TRENDPRESENTATIE

Een tweet van @wereldhavenv :

Hoe ziet de toekomst van retail eruit? Nu een sessie met trendwatcher Ibrahim Ibrahim @Retailvisie Plein @provada

Na de lunch was het hoogtepunt van de dag de trendpresentatie van Ibrahim Ibrahim van Portland Design Associates uit Londen. Désirée Struijck, oprichter Senta multisensory concepting, diende hem na afloop van repliek.

Hieronder Ibrahim Ibrahim op de foto met Markus Konings

Provada RAI  1404 2014-06-04

Een tweet van @mariekevdheuvel :

‘The 4 keys to gamify your brand’ door Ibrahim Ibrahim tijdens ‘Future Proofing Retail’ @WereldhaveNV Hal 9 #provada

Ibrahim Ibrahim Retail Visie Plein

Ibrahim Ibrahim schetst het toekomstbeeld van retail in one liners. De ‘overlevers’ in lastige tijden zijn de retailers die focussen op de beleving; de ondernemers die verbintenissen aan gaan met klanten.

Tweets van @retailvisie :

Ibrahim Ibrahim: ‘People don’t buy brands they join them’

Ibrahim, hal 9: ‘Merken zijn wat mensen over je zeggen als je er niet bij bent’ @Sandenburg #provada

Ibrahim:  ‘Goede vraag aan retailers; wat is uw welkomstritueel?’

Tweet van Hildegardassies :

‘The future of retail is about people’ quote van Ibrahim Ibrahim, Portland design nu op Retail Visie Plein #provada

Provada RAI  1368 2014-06-04

 

PITCH START-UPS

De experts en gevestigde orde maken 30 minuten ruimte voor nieuwe creativiteit en nieuw ondernemerschap met presentaties van een drie ondernemers die middenin de crisis kans hebben gezien zonder angst te starten. John Stauton (foto hieronder), CEO Buzzoek, wil met zijn applicatie punten sparen voor favoriete winkels weer leuk maken. Dejan Roljic, CEO Formtaste Innovations. Houdt een enthousiaste pitch voor zijn product Printie; een self-service multifunctioneel digitaal touch point. Het goede nieuws is dat de dag erna in twee winkelcentra van Wereldhave twee van dergelijke 3D printers worden geplaatst. Hans Nouwens, CEO 4me, ontwikkelt slimme concepten voor smartphone gebruikers. Zijn smart retail city platform wordt momenteel toegepast in Roosendaal als virtuele laag tussen ondernemers en consumenten.

pitch Buzzoek

 

DEBAT RETAIL FUTURE

De middag wordt afgesloten met een debat over de toekomstbestendigheid van retail. Panelleden zijn Lonneke Verbunt (Brand Mission en Hipshops haarlem), André Knol (mentor Start up Bootcamp), John Terra (Q&A), Brigit Gerritse (NRW) en Edith van Heijningen, manager shopping centres Wereldhave Nederland.

debat 4 juni retail

Het belangrijkste is dat retailers, horeca, overheid en ontwikkelaars moeten gaan samenwerken om de winkelstraten toekomstbestendig te maken. Nederland heeft behoefte aan een fundamentele vernieuwing van de winkelstructuur. Fysieke winkels moeten wel gewoon blijven bestaan omdat ze heel belangrijk zijn voor de stad als levendig fenomeen. Brigit Gerritse: “Winkels zijn er niet voor de klant, maar voor de burger. Winkelgebieden moeten gebieden zijn waar men elkaar ontmoet, waar het levendig is en o, ja, ook nog spullen kunnen kopen.’

Edith van Heijningen: ‘Je redt het niet meer met een bepaald aantal winkels bij elkaar. De openbare ruimte is heel belangrijk, het moet worden open gesteld voor de sociale omgeving. “Het winkelcentrum moet voor de gebruiker als eigendom aanvoelen”.

Tweets @retailvisie :

Lonneke Verbunt, Brandmission: ‘Vroeger was je buurman een vijand, maar retailers zijn met elkaar heel creatief’ Retail Visie Plein @provada #retailactivatie

John Terra (Q&A): ‘groei retail zit in eenpersoonshuishoudens en jongeren’ @provada #retailplein

 

Markus Konings in debat

—-

DAG 3: DONDERDAG 5 JUNI

LEZING CO-CREATIE

Bart van der Vossen, partner en architect bij Rijnboutt, vertelt voor het eerst over de complexiteit van samenwerkingsprocessen bij winkelvastgoedprojecten.  RV Plein Bart van der Vossen Rijnboutt

Uit zijn woorden blijkt dat iets van regie wel heel prettig werken is om projecten uiteindelijk rond te krijgen. Rijnboutt heeft altijd veel samenwerking gezocht met alle stakeholders: bewoners, lokale overheid, lokale ondernemers, instituten en investeerders.

FORUMGESPREK CO-CREATIE

De architect wordt als ervaringsexpert genodigd deel te nemen aan het NRW-debat over trends in co-creatie. Andere panelleden zijn Marcel Evers (INretail), Felix Wigman (BRO), Rick Zijderveld(Gemeente Den Haag) en Jaco Meuwissen (3W New Development).

Provada RAI  1270 2014-06-05

Tweet van @retailvisie :

Marcel Evers van @Inretail vindt dat er nog een wereld te winnen ohgv samenwerking. ‘Misschien is de nood nog niet hoog genoeg’ #provada

‘Marketing, doelgroep en automatisering steeds meer meenemen in ontwikkeling steden’ vindt Felix Wigman van @BRO_Retail #provada

NRW debat co-creatie 5 juni

 

DEBAT BLOED, ZWEET EN TRANEN

Markus Konings leidt vervolgens een debat met Harm Jan van Dijk (Fish Tales), Ronald Besemer (CORIO Nederland), Francesco Messori (D/Dock) en Christiaan van Dijk (Selly Amsterdam).

Samenwerken is hard werken. Daar weet Harm Jan van Dijk (foto) alles van. Hij zette samen met Bart van Olphen Fish Tales op, het merk dat de keten weer transparant maakt door vissers een gezicht te geven. Hij vindt samenwerking geweldig, maar het helpt als er een iemand is die de regie
voert, die alles er voor over heeft om er een succes van te maken.

Provada RAI  1044 2014-06-05

 

PRESENTATIE

Na de lunch spreken Huib Lubbers (Retail Management Center) en Peter Kooij ( foto, gemeente Amsterdam) over de sanering van 54 servicepunten in de hoofdstad naar 7 locaties.

Natuurlijk gaat het om een bezuinigingsmaatregel, maar saneren gaat wel vaker hand in hand met verbetering. Zo ambieert de gemeente meer een loketfunctie die lijkt op de aanpak van een goede supermarkt; gastvrij, de klant als uitgangspunt en snel. 

Tweets van @retailvisie

Peter Kooij: Ruimere openingstijden balies lijkt ook op ontwikkeling supermarkt. Daardoor hele dag door aanloop #provada @amsterdam

Huib Lubbers over retail bij loket Amsterdam: niet doorsturen naar internet, maar ter plekke helpen. @rmc

Peter Kooij gemeente Amsterdam

 

DEBAT DE NIEUWE STAD: VAN STENEN TOT SOCIALE VERBINDINGSPLEK

Een gesprek met inspirators, eigenaren en ontwikkelaars van sterke merken, winkelpanden, destinaties en ondernemers over nieuwe concepten die vanuit een integrale visie worden ingepast met de klant als vertrekpunt.

publiek bij debat 5 juni

Een geanimeerde discussie met Judith ter Haar (Jones Arnhem), Paul Bremmer (Kroonenberg Groep), Françoise Dechesne (MAB Development) Luc Smits (foto, Rotterdam Central District), Linda Annink (foto, NRW Taskforce Consumentenbeleving), Alianne de Jong (Schiphol Real Estate) en Taco de Groot (Vastned).

Luc Smits lacht met Paul Bremmer

Tweets van @retailvisie

Luc Smits: ‘Nieuwe winkeliers bepalen stadsbeeld, maar vraag is of vastgoedontwikkelaar dat wil’

Linda Annnink: Nuance ontwikkeling Almere: er was niks dus geef het ook wat tijd’

Judith ter Haar: moet vaker uitgaan van initiatief bewoners en daarbij helpen’

Vraag: wat kan de stad leren van Schiphol? Judith ter Haar: veel aandacht voor verblijf en design..

Francoise lacht

 

BEST PRACTICE VENLO

Het laatste gesprek op het Retail Visie Plein gaat over de beste middelgrote binnenstad van Nederland. Rupert Parker Brady laat Paul Terpstra (Venlo Partners), Marianne Dankers (Venlo Partners), Brigit Gerritse (jurylid Beste Binnenstad) en Serge van Dellen (gemeente Venlo) aan het woord. Het draait om de succesfactoren van de revitalisatie van het centrum in 10 jaar tijd. Ondertussen heeft Venlo nog steeds last een imago van onbekend en onbemind en staat het op de 47ste plaats in de Atlas voor Nederlandse Gemeenten. De uitdagingen zijn groot, maar het vermogen tot samenwerking is een van de krachten van de stad.

RV Plein 3 juni Ondernemerslunch publiek

 

DANKWOORD

Het Retail Visie Plein werd mede mogelijk gemaakt door het team van Sandenburg Concept Creation, te weten Niels van Dooren, Anne-Lou van Wijk, Markus Konings, Sacha van der Woude, Joey Dogge en Werner van Huffelen. Erwin Asselman van Public Space Media en Rupert Parker Brady van Retaildenkers. Dank aan Brigit Gerritse en Tessa Vosjan van NRW en ook aan Britt Grimpe en Carlijn Bolt van Wereldhave. En een bijzonder woord van dank voor Peter Schreuter van PROVADA die het Retail Visie Plein heeft gefaciliteerd. Tot volgend jaar!

RV Plein Niels en Anne-Lou